Projekt pn. „Laboratorium Innowatora – Strefa Kreatywnych Pomysłów” realizowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki, Priorytet II. Środowisko sprzyjające innowacjom, Działanie 2.27 Laboratorium Innowatora zgodnie z umową o dofinansowanie nr FENG.02.27-IP.02-0020/23-00.
Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 7 143 671,70 zł, w tym kwota dofinansowania z Funduszy Europejskich wynosi 6 787 144,10 zł.
Rolę Instytucji Pośredniczącej pełni Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
z siedzibą w Warszawie (kod pocztowy 00-834), przy ul. Pańskiej 81/83.
Celem Projektu „Laboratorium Innowatora – Strefa Kreatywnych Pomysłów” jest realizacja profesjonalnego programu mentoringowego, w ramach którego Operator (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu) oferuje kompleksowe wsparcie dedykowane indywidualnym innowatorom (Pomysłodawcom) zainteresowanym rozwijaniem innowacyjnych produktów lub usług, a następnie założeniem na tej podstawie działalności gospodarczej typu startup.
Realizacja projektu składa się z 3 podstawowych faz: Naboru pomysłów biznesowych, ich Preselekcji oraz indywidualnego Mentoringu dedykowanego wyselekcjonowanym Pomysłodawcom.
Nabór Wniosków inkubacyjnych prowadzony jest w trybie ciągłym podzielonym na 4 kolejno następujące po sobie rundy. W ramach tej fazy projektu planuje się przyjęcie 200 zgłoszeń Pomysłów biznesowych – do 50 w każdej rundzie Naboru.
W celu umożliwienia dostępu do udziału w projekcie Pomysłodawcom z terenu całej Polski udostępniona została możliwość składania aplikacji konkursowych z wykorzystaniem dedykowanego Wniosku inkubacyjnego za pośrednictwem:
1) modułu składania aplikacji online na podstronie Zgłoś pomysł,
2) poczty e-mail,
3) poczty tradycyjnej,
4) osobiście w Biurze projektu w Poznaniu.
Celem zapewnienia równego dostępu do udziału w projekcie dla osób, dla których wypełnienie Wniosku inkubacyjnego jest znacznie utrudnione lub niemożliwe, Operator przewiduje możliwość przesłania aplikacji w formie nagrania video przedstawiającego ideę zgłaszanego Pomysłu biznesowego z zachowaniem wszystkich elementów zawartych we Wniosku inkubacyjnym (więcej w Regulaminie projektu).
Utworzona na etapie Naboru baza Pomysłów biznesowych poddawana jest następnie procesowi Preselekcji. Etap ten służy w szczególności wyłonieniu pomysłów cechujących się największym potencjałem komercjalizacyjnym i biznesowym. Przebiega on dwuetapowo. W pierwszej kolejności wszystkie Pomysły biznesowe dopuszczone po ocenie formalnej do udziału w danej rundzie kierowane są do wstępnej oceny merytorycznej. Przeprowadzana jest ona przez dwóch Ekspertów oceniających, którymi są osoby posiadające doświadczenie w rozwoju innowacyjnych przedsięwzięć biznesowych oraz prowadzeniu procesów inwestycyjnych typu Venture Capital. Następnie na podstawie przygotowanej oceny tworzona jest wstępna lista rankingowa Pomysłodawców, spośród których 20 najwyżej notowanych zaproszonych zostaje do drugiego etapu Preselekcji. Etap ten przeprowadzany jest w postaci prezentacji online pomysłu (pitchu) przed Ekspertami oceniającymi. Efektem tego jest utworzenie finalnej listy rankingowej i zaproszenie 10 najlepszych Pomysłodawców (w każdej z 4 rund, łącznie 40 osób w całym projekcie) do fazy Mentoringu.
Na tym etapie rozpoczyna się tworzenie modeli biznesowych wyselekcjonowanych Pomysłów biznesowych, a Pomysłodawcy otoczeni zostają wsparciem ze strony doświadczonych Mentorów oraz Ekspertów KIS-Naukowców. Podzielone jest ono na dwie fazy, w ramach których oferowana jest pomoc dostosowana do stopnia rozwoju danego pomysłu. Trwająca 1,5 miesiąca I Faza Mentoringu koncentruje się na prowadzeniu badań rynkowych celem potwierdzenia istnienia rzeczywistej potrzeby rynkowej dla danego rozwiązania. Ponadto Pomysłodawcy otrzymają tutaj możliwość odbycia dedykowanych warsztatów, których tematyka obejmuje doradztwo prawne w zakresie praw własności intelektualnej (ang. Intellectual Property Right – IPR) oraz doradztwo technologiczne. Etap ten zakończony zostanie opracowaniem wstępnego modelu biznesowego w metodologii Lean Canvas. Na podstawie jego analizy oraz oceny prezentacji (pitch) referującej postęp prac i realizację „kamieni milowych” opisanych w Planie mentoringu dokonywany będzie przez Ekspertów oceniających wybór 5 z 10 Pomysłodawców (łącznie 20 z 40 osób w całym projekcie), którzy skierowani zostaną do objęcia dalszym wsparciem w ramach II Fazy Mentoringu. Pomysłodawcy przez kolejne 4,5 miesiąca kontynuować będą prace nad rozwojem modelu biznesowego swojego pomysłu. Jednym z dostępnych dla nich narzędzi na tym etapie będzie możliwość zaprojektowania i wykonania prototypu rozwijanego rozwiązania (MVP). Pomysłodawcy korzystać będą w tym celu ze wsparcia w postaci pakietu dostępnych usług o równowartości 50 000,00 PLN. Stworzony prototyp pozwoli zademonstrować założenia Pomysłu biznesowego klientom bądź potencjalnym inwestorom, np. podczas organizowanego na zakończenie udziału w projekcie dedykowanego wydarzenia – DemoDay.
Projekt dedykowany jest Pomysłodawcom – innowatorom z terytorium całej Polski posiadającym Pomysł biznesowy, którzy są zainteresowani jego przetestowaniem i rozwojem, a w przyszłości założeniem i rozwinięciem działalności gospodarczej typu startup. Pomysłodawca to osoba fizyczna (lub zespół osób fizycznych), która posiada prawa do zgłaszanego do udziału w Projekcie pomysłu biznesowego (jest jego właścicielem) i nie narusza praw osób trzecich. W przypadku gdy pomysł biznesowy jest własnością kilku osób fizycznych wszyscy właściciele uczestniczą w Projekcie lub Pomysłodawca posiada zgodę/upoważnienie pozostałych współwłaścicieli pomysłu do wystąpienia w Projekcie. Pomysłodawca to osoba pełnoletnia o pełnej zdolności do czynności prawnej.
Więcej szczegółów znajdziesz w Regulaminie projektu dostępnym w zakładce Dokumenty.
W razie pytań zachęcamy do kontaktu mailowego bądź poprzez formularz kontaktowy dostępny w zakładce Kontakt.
Do Państwa dyspozycji dostępna jest infolinia Biura projektu (61 846 61 91) – godziny dyżurów telefonicznych znajdują się również w zakładce Kontakt.